It is an online journal produced by the College of Education at the Polytechnic Institute of Setubal in Portugal. It aims to publish original articles which analyze and provide research into training processes and the development of professional practice, with an emphasis on research which combines both these areas. The journal will provide a forum for discussion and reflection for researchers, professionals, lecturers and students who are concerned with current issues in Culture, Education, Media and Technologies in a Knowledge–based Society. In this society the distinctions between different disciplines are becoming blurred, creating the opportunity for developing a multiplicity of creative and imaginative relationships between them.

The journal Medi@ções is indexed in the Directory and Catalog of the Regional Online Information System for Scientific Journals in Latin America, the Caribbean, Spain and Portugal "Latindex" with Folio number 25382.

Formação inicial de educadoras/es e professoras/es: estudos, ensaios, práticas e discussões

2023-11-06

Chamada de artigos

Formação inicial de educadoras/es e professoras/es: estudos, ensaios, práticas e discussões

Inspiradas por Larrosa (2013), abrimos esta chamada para trabalhos com uma questão: nos tempos atuais, serve de alguma coisa voltar a pensar a formação inicial de professoras/es e educadoras/es?
De acordo com Cochran-Smith e Villegas (2015), quem faz investigação sobre e em formação docente está envolvido em práticas sociais que marcam o seu trabalho nas condições em que ele é feito, nas perguntas e problemas que se tornam relevantes e nas opções metodológicas possíveis. Ora, em Portugal, a formação inicial de educadoras/es e professoras/es tem estado profundamente dependente de decisões governamentais e, em 2023, toda a formação se encontra, de algum modo, em suspenso, expectante pela publicação de mais uma alteração ao enquadramento legal que determina as características da formação, e que se propõe ter efeitos a partir de 2024.
Neste contexto, a Revista Medi@ções online, da Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal, convida à publicação de artigos, estudos, ensaios que sejam reveladores da formação inicial que se faz, aquém e além da legislação e das motivações governamentais, iluminando a especificidade e a pluralidade dos modos de pensar a formação e abrindo espaço para verificar a heterogeneidade das formas de fazer formação.

Editoras convidadas:
Mariana Oliveira Pinto e Elisabete X. Gomes

Prazo de envio:

29 de fevereiro de 2024

 

Prolongamento do prazo:

31 de agosto de 2024

 

Publicação do n.º temático: dezembro de 2024

Consultar as Instruções para autores

Vol. 12 No. 1 (2024): Digital technologies in education: A selection of articles

This issue of Medi@ções magazine is dedicated to digital technologies in education and follows the XXV International Symposium on Educational Informatics | SIIE 23, organized by the Higher Education School of the Polytechnic Institute of Setúbal. This symposium brought together researchers, teachers and other professionals, at national and international level, around the presentation, discussion and reflection in the field of digital technologies in education. The articles included in this issue of Medi@ções are expanded versions of those submitted to the symposium and subject to blind peer review.

Published: 2024-06-28

Editorial

João Torres, Maria do Rosário Rodrigues, Miguel Figueiredo

1 - 4

Un prototipo de rastreador para la formación del profesorado en el lenguaje ScratchJr

J. Ángel Velázquez-Iturbide, David de Vicente Peña, Eva López Puente

28 - 44

Systematic Review of Educational Practices with Immersive Virtual Reality in Higher Education

Daniela Rocha Bicalho, João Manuel Nunes Piedade, João Filipe de Lacerda Matos Matos

95 - 111

Harmonizing Education: Integrating Technology and Outdoor Learning for Enhanced Child Development

Isabel Duque, Ricardo Almeida, Maria Emília Bigotte de Almeida, Marlene Migueis

126 - 136

MatataStudio: um projeto de Robótica Educativa na Educação de Infância e no 1.º Ciclo do Ensino Básico

João Grácio, João Torres, Maria do Rosário Rodrigues, Ana Chambel, Miguel Figueiredo

199 - 214

View All Issues