It is an online journal produced by the College of Education at the Polytechnic Institute of Setubal in Portugal. It aims to publish original articles which analyze and provide research into training processes and the development of professional practice, with an emphasis on research which combines both these areas. The journal will provide a forum for discussion and reflection for researchers, professionals, lecturers and students who are concerned with current issues in Culture, Education, Media and Technologies in a Knowledge–based Society. In this society the distinctions between different disciplines are becoming blurred, creating the opportunity for developing a multiplicity of creative and imaginative relationships between them.

The journal Medi@ções is indexed in the Directory and Catalog of the Regional Online Information System for Scientific Journals in Latin America, the Caribbean, Spain and Portugal "Latindex" with Folio number 25382.

A Revolução Digital: Explorando a Interseção entre Tecnologia e Sociedade

2024-10-13

Chamada de artigos
A Revolução Digital: Explorando a Interseção entre Tecnologia e Sociedade

As tecnologias digitais têm estado no centro das intensas transformações socioculturais e político-económicas vividas em todo o mundo nas últimas décadas. Na chamada era do capitalismo de vigilância, a inteligência artificial, a plataformização da internet, os algoritmos e o dataísmo influenciam significativamente as atividades humanas (Poell et al., 2019; van Dijck, 2014; Zuboff, 2019). Os efeitos desta revolução digital parecem ultrapassar em força e dimensão as mudanças vividas durante a revolução industrial, promovendo a polarização do debate público entre o deslumbre com as tecnologias e o pânico em relação aos perigos que acarretam. É neste contexto que se constata a forte interdependência entre a vida social e as tecnologias digitais.
O próximo número da revista Medi@ções (Vol. 13, Nº. 1) dedica-se a debater este contexto de hiperconexão em que vivemos, tendo em conta as consequências da omnipresença das tecnologias digitais nos mais diversos âmbitos micro e macro: desde as práticas e usos individuais ao funcionamento dos Estados, desde as sociabilidades digitais às democracias, desde a vida quotidiana aos sistemas de educação e de comunicação, entre outros. São bem-vindos artigos que proponham reflexões teóricas ou trabalhos empíricos sobre como o digital influencia a sociedade, a cultura e as experiências individuais, considerando oportunidades e riscos.

As editoras convidadas do número temático
Lidia Marôpo, Professora Coordenadora na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Setúbal e investigadora integrada no Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA).
Susana Batista, Professora Auxiliar na Faculdade de Ciências Sociais e Humanas da Universidade Nova de Lisboa e Investigadora Integrada no Centro Interdisciplinar de Ciências Sociais (CICS.NOVA).

 

Prazo de envio da submissão:

31 de janeiro de 2025

Vol. 12 No. 1 (2024): Digital technologies in education: A selection of articles

This issue of Medi@ções magazine is dedicated to digital technologies in education and follows the XXV International Symposium on Educational Informatics | SIIE 23, organized by the Higher Education School of the Polytechnic Institute of Setúbal. This symposium brought together researchers, teachers and other professionals, at national and international level, around the presentation, discussion and reflection in the field of digital technologies in education. The articles included in this issue of Medi@ções are expanded versions of those submitted to the symposium and subject to blind peer review.

Published: 2024-06-28

Editorial

João Torres, Maria do Rosário Rodrigues, Miguel Figueiredo

1 - 4

Un prototipo de rastreador para la formación del profesorado en el lenguaje ScratchJr

J. Ángel Velázquez-Iturbide, David de Vicente Peña, Eva López Puente

28 - 44

Systematic Review of Educational Practices with Immersive Virtual Reality in Higher Education

Daniela Rocha Bicalho, João Manuel Nunes Piedade, João Filipe de Lacerda Matos Matos

95 - 111

Harmonizing Education: Integrating Technology and Outdoor Learning for Enhanced Child Development

Isabel Duque, Ricardo Almeida, Maria Emília Bigotte de Almeida, Marlene Migueis

126 - 136

MatataStudio: um projeto de Robótica Educativa na Educação de Infância e no 1.º Ciclo do Ensino Básico

João Grácio, João Torres, Maria do Rosário Rodrigues, Ana Chambel, Miguel Figueiredo

199 - 214

View All Issues