Solving mathematical problems in a collaborative context in childhood: experience(s) of shared regulation and self-regulation of learning in initial training

Main Article Content

Isabel Piscalho
Susana Colaço
https://orcid.org/0000-0003-1542-6314

Abstract


This article presents a line of investigation that seeks to analyze how future kindergarten and 1st cycle of basic education (CEB) teachers perceive shared regulation and how, based on this experience, they promote these skills in children, namely, when solving mathematical problems. We will focus on the first phase of shared regulation the “preview of the formative process”. Five students who attend the master's degree in preschool education and teaching at the 1st CEB, and the respective groups of children with whom they worked in the internship contexts participated in the study. Given the qualitative nature of this exploratory study, which involved different methods and techniques - focus groups and training narratives -, data analysis is descriptive and interpretive. The results indicate that students identify facilitating aspects in the shared regulation of tasks, with group support playing a relevant role. They also consider that the kindergarten or the primary teacher can intervene, having an active role in the promotion of these competencies, insofar as they can create conditions for children to learn to solve mathematical problems together. The practical implications, limitations of the study, and future work are also discussed.


Article Details

How to Cite
Piscalho, I., & Colaço, S. (2023). Solving mathematical problems in a collaborative context in childhood: experience(s) of shared regulation and self-regulation of learning in initial training. Medi@ções, 11(1), 107–123. https://doi.org/10.60546/mo.v11i1.385
Section
Dossier
Author Biographies

Isabel Piscalho, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Santarém, Santarém, Portugal e Pólo de Literacia Digital e Inclusão- Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Universidade do Algarve, Portugal

Doutorada em Psicologia da Educação, na Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação - Universidade de Coimbra e Universidade de Lisboa. Desenvolve investigação e tem participado em diversos projetos nacionais e internacionais na área da autorregulação da aprendizagem e educação inclusiva. Professora com título de especialista, pelo Instituto Politécnico de Santarém, na área de Formação de professores/formadores e ciências da educação: Educação Especial e Inclusiva: Necessidades Educativas Especiais. Mestre em Psicologia da Saúde pelo Instituto Superior de Psicologia Aplicada e Licenciatura em Psicologia Clínica pela mesma Instituição. É docente na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém (ESE-IPSantarém) desde 2001 e, atualmente, é presidente do Conselho Científico. Para além da supervisão pedagógica, desenvolve o seu trabalho no domínio da educação especial e intervenção precoce. Coordena o Centro de Apoio Pedagógico da ESE-IPSantarém. 

Susana Colaço, Escola Superior de Educação, Instituto Politécnico de Santarém, Santarém, Portugal e Pólo de Literacia Digital e Inclusão- Centro de Investigação em Artes e Comunicação, Universidade do Algarve, Portugal

Professora Coodenadora na área de Formação de Professores/Educadores, Doutorada em Matemática pela Universidade de Lisboa, Mestre e Licenciada em Matemática, pela Universidade Técnica de Lisboa.  Desenvolve investigação e tem coordenado/ participado em diversos projetos nacionais e internacionais na área da formação de professores em Matemática, Educação Inclusiva, Sustentabilidade e utilização de recursos educativos na formação de professores. Professora com título de especialista, pelo Instituto Politécnico de Santarém, na área de Formação de professores/formadores e ciências da educação: Didática da Matemática.  É docente na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém (ESE-IPSantarém) desde 1996 e pertenceu à Direção da Escola, no período de 2014-2018 (subdiretora) e de 2018-2022 (diretora).