Origami STEAM: A proposal for interdisciplinary work in the training of future teachers of Mathematics and Natural Sciences in the 2nd CEB

Main Article Content

Neusa Branco
https://orcid.org/0000-0003-4695-0098
Bento Cavadas

Abstract

STEAM education has gained relevance in the initial training of Mathematics and Science teachers at the 2nd CEB. However, it is sometimes difficult for prospective teachers to relate the different STEAM areas. This article presents the perception of future teachers regarding the relationships between the STEAM areas, based on the work they carried out in the proposal called “Origami STEAM”. It was found that origami constituted a relevant object of integration between science and mathematics, having proved to be an added value for future teachers to understand the opportunities for the relationship between the STEAM areas.

Article Details

How to Cite
Branco, N., & Cavadas, B. (2023). Origami STEAM: A proposal for interdisciplinary work in the training of future teachers of Mathematics and Natural Sciences in the 2nd CEB. Medi@ções, 11(1), 56–68. https://doi.org/10.60546/mo.v11i1.374
Section
Dossier
Author Biography

Bento Cavadas, Instituto Politécnico de Santarém, Escola Superior de Educação e CeiED, Universidade Lusófona, Portugal

Bento Cavadas licenciou-se em Ensino de Biologia/Geologia pela Faculdade de Ciências da Universidade do Porto e doutorou-se em Ciências da Educação, pela Faculdade de Educação da Universidade de Salamanca, com a tese "A evolução dos manuais escolares de Ciências Naturais do ensino secundário em Portugal 1836-2005". É Professor Adjunto na Escola Superior de Educação do Instituto Politécnico de Santarém, na qual coordena o Mestrado em Ensino do 1.º CEB e de Matemática e Ciência Naturais no 2.º CEB (desde 2022). É investigador integrado do CeiED, da Universidade Lusófona. É autor de livros de apoio escolar nas áreas de Estudo do Meio, Ciências da Natureza, Ciências Naturais e Biologia/Geologia. Os seus interesses de investigação são nas áreas da didática das ciências, formação de professores, manuais escolares e integração das ciências e da matemática. Integra a equipa do CreativeLab_Sci&Math (http://w3.ese.ipsantarem.pt/eseinv/creative_lab/).