The development of future teachers' knowledge about collective discussions during class study

Main Article Content

Linda Cardoso
https://orcid.org/0000-0003-3661-2714
João Pedro da Ponte
https://orcid.org/0000-0001-6203-7616
Marisa Quaresma
https://orcid.org/0000-0002-0861-6016

Abstract

This article aims to understand how lesson study can promote the development of prospective primary teachers' knowledge about whole-class discussions. This qualitative study took place in the final year of the course at a teacher education institution. Two prospective teachers, one teacher educator, one cooperating teacher, and the researcher participated in the lesson study. The results indicate that the prospective teachers developed knowledge about preparing and conducting whole-class discussion during the lesson study. Contributing to this development were group planning and discussion, reflection on the difficulties they experienced and observed, and the discussion of strategies for improvement.

Article Details

How to Cite
Cardoso, L., da Ponte, J. P., & Quaresma, M. (2023). The development of future teachers’ knowledge about collective discussions during class study. Medi@ções, 11(1), 69–81. https://doi.org/10.60546/mo.v11i1.371
Section
Dossier
Author Biographies

Linda Cardoso, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

Linda Cardoso, mestre em Ensino de Matemática no 3.º Ciclo do Ensino Básico e no Secundário pela Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Nova de Lisboa. Atualmente doutoranda em Educação, especialidade de Didática da Matemática no Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

João Pedro da Ponte, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

João Pedro da Ponte, doutor em Educação Matemática pela Universidade da Georgia (EUA). Atualmente professor catedrático do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.

Marisa Quaresma, Instituto de Educação da Universidade de Lisboa

Marisa Quaresma, doutora em Educação, especialidade em Didática da Matemática pelo Instituto de Educação. Atualmente professora auxiliar convidada do Instituto de Educação da Universidade de Lisboa.