Sustainability In The Beauty Industry: Perceptions and Consumer Behavior by Generation Z

Main Article Content

Carla Fonseca
https://orcid.org/0000-0002-3171-1759
André Trindade
Daniela Trindade
Francisco Bandola
Maria Alvarez
Nádia Branco
Leonor Diogo

Abstract

The world of cosmetics has been marked by various trends and also by the preferences of the end consumer. This exploratory study analyses the impact of sustainability on the beauty industry, focusing on the perceptions and consumer behaviour of Generation Z. Based on a quantitative approach, data was collected through structured questionnaires applied to Generation Z individuals living in Portugal. The questionnaire was administered online and the data collected was statistically analysed using the SPSS platform. The study reveals that the consumption of beauty products has a significant influence on Generation Z and their purchasing decisions. However, there are concerns about the negative impacts of this market on the environment. There is therefore a growing demand for sustainable products, revealing more conscious and informed choices.

Article Details

How to Cite
Fonseca, C., Trindade, A. ., Trindade, D., Bandola, F., Alvarez, M., Branco, N., & Diogo, L. (2025). Sustainability In The Beauty Industry: Perceptions and Consumer Behavior by Generation Z. Medi@ções, 13(3), 56–68. https://doi.org/10.60546/mo.v13i3.453
Section
Dossier
Author Biographies

Carla Fonseca, Instituto Politécnico de Portalegre; CIEQV

Carla Fonseca, Doutorada pela Universidad de Extremadura em Economia e Empresa. Licenciada em Administração de Publicidade e Marketing e em Design de Comunicação. Professora Adjunta no I.P.Portalegre. Investigadora integrada no CIEQV.

André Trindade, Instituto Politécnico de Portalegre

André Trindade, estudante do 2º ano da Licenciatura de Administração de Publicidade e Marketing, no I.P.Portalegre.

Daniela Trindade, Instituto Politécnico de Portalegre

Daniela Trindade, estudante do 2º ano da Licenciatura de Administração de Publicidade e Marketing, no I.P.Portalegre.

Francisco Bandola, Politécnico de Portalegre

Francisco Bandola, estudante do 2º ano da Licenciatura de Administração de Publicidade e Marketing, no I.P.Portalegre.

Maria Alvarez, Instituto Politécnico de Portalegre

Maria Alvarez, estudante do 2º ano da Licenciatura de Administração de Publicidade e Marketing, no I.P.Portalegre.

Nádia Branco, Instituto Politécnico de Portalegre

Nádia Branco, estudante do 2º ano da Licenciatura de Administração de Publicidade e Marketing, no I.P.Portalegre.

Leonor Diogo, Instituto Politécnico de Portalegre

Leonor Diogo, estudante do 2º ano da Licenciatura de Administração de Publicidade e Marketing, no I.P.Portalegre.