The influence of sustainable marketing campaigns on the consumer preferences of Generation Z

Main Article Content

Carla Fonseca
https://orcid.org/0000-0002-3171-1759
Carolina Afonso
Inês Brandão
Maria Ramalho
Kailane Vieira
Sara Pires

Abstract

Abstract


Given the growing environmental concerns of Generation Z, sustainable marketing has emerged as a decisive factor in business strategies.


The main objective of this exploratory study is to understand the impact of sustainable marketing campaigns on the consumption preferences of Generation Z, realising how this audience perceives, evaluates and responds to communication strategies focused on sustainability.


After reviewing the literature, a structured questionnaire was developed and applied digitally to Generation Z individuals, and the responses obtained were statistically analysed using SPSS.


The results suggest that sustainable marketing campaigns play a significant role in raising awareness of environmental issues, contributing to more conscious consumer decisions and reflecting an increasingly evident trend of concern for the environment. The study reveals that sustainable marketing campaigns have a positive, albeit moderate, impact on consumer perceptions and purchasing decisions.


 


Key concepts: sustainable marketing campaigns; sustainability; consumer preferences; generation z.

Article Details

How to Cite
Fonseca, C., Afonso, C. ., Brandão, I. ., Ramalho, M., Vieira, K., & Pires, S. (2025). The influence of sustainable marketing campaigns on the consumer preferences of Generation Z . Medi@ções, 13(3), 29–43. https://doi.org/10.60546/mo.v13i3.454
Section
Dossier
Author Biographies

Carla Fonseca, Instituto Politécnico de Portalegre; CIEQV

Carla Fonseca, Doutorada pela Universidad de Extremadura em Economia e Empresa. Licenciada em Administração de Publicidade e Marketing e em Design de Comunicação, ambos pelo Politécnico de Portalegre. Professora Adjunta no Instituto Politécnico de Portalegre. Investigadora integrada no CIEQV.

Carolina Afonso, Instituto Politécnico de Portalegre

Carolina Afonso, estudante do 2º ano da Licenciatura de Administração de Publicidade e Marketing, no Instituto Politécnico de Portalegre.

Inês Brandão, Instituto Politécnico de Portalegre

Inês Brandão, estudante do 2º ano da Licenciatura de Administração de Publicidade e Marketing, no Instituto Politécnico de Portalegre.

Maria Ramalho, Instituto Politécnico de Portalegre

Maria Ramalho, estudante do 2º ano da Licenciatura de Administração de Publicidade e Marketing, no Instituto Politécnico de Portalegre.

Kailane Vieira, Instituto Politécnico de Portalegre

Kailane Vieira, estudante do 2º ano da Licenciatura de Administração de Publicidade e Marketing, no Instituto Politécnico de Portalegre.

Sara Pires, Instituto Politécnico de Portalegre

Sara Pires, estudante do 2º ano da Licenciatura de Administração de Publicidade e Marketing, no Instituto Politécnico de Portalegre.