Education and Pandemic: Challenges and Constraints of Emerging Policies

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Gorete Pereira
Nuno Fraga
Fernanda Gouveia

Abstract

This research sought to understand and discuss the government's educational policies and the challenges of its micro-operationalization during the COVID-19 pandemic. There are several legislative documents that guided the design of virtual learning environments, including: the guidelines of Circular Letter No 5.0.0-53/2020, which established Distance Learning using digital methodologies as the modality most appropriate to the situation experienced; the guidelines of the Resolution of the Council of Ministers No. 53-D/2020, which established the exceptional and temporary measures for the organization of the school year 2020/2021 during the COVID-19 pandemic. Arising out of an inquiry through surveys, we show, from the teachers' perspective, the paths taken in the operationalization of distance learning plans. A number of teachers and educators from various schools in the Autonomous Region of Madeira were interviewed. It was concluded that the interruption of the teaching activities prompted the emergence of the Distance Learning plans adapted to the realities and contexts. Furthermore, it was acknowledged that even though the emergency response was the result of the best effort possible given the circumstances, it was indeed limited, and it was recognized that there is a need to use new approaches based on the paradigm of digital network education.

Article Details

How to Cite
Pereira, G., Fraga, N., & Gouveia, F. (2022). Education and Pandemic: Challenges and Constraints of Emerging Policies. Medi@ções, 9(2), 6–20. https://doi.org/10.60546/mo.v9i2.319
Section
Dossier
Author Biographies

Gorete Pereira, Centro de Investigação em Educação da Universidade da Madeira

Maria Gorete Gonçalves Rocha Pereira é Doutorada em Ciências da Educação na área de especialização de Inovação Pedagógica, pela Universidade da Madeira e Mestre em Educação na Área de Supervisão Pedagógica pela mesma universidade. Desenvolve neste momento um projeto de Pós-doutoramento na Universidade do Porto – Portugal, acerca dos processos pedagógicos associados à Autonomia e Flexibilidade Curricular (política educativa em vigor em Portugal desde 2018). É Professora Auxiliar da Universidade da Madeira na Faculdade de Ciências Sociais - Departamento de Ciências da Educação, onde exerce funções docentes e de supervisão pedagógica. Com afetação às áreas disciplinares de Prática Pedagógica, Correntes Contemporâneas da Pedagogia e Investigação em Educação, leciona aos cursos de licenciatura em Educação Básica e Ciências da Educação e aos mestrados de Educação Pré-escolar e Ensino 1º ciclo do Ensino Básico, Inovação Pedagógica, Supervisão Pedagógica e Administração Educacional. Tem dado seguimento a investigações decorrentes das suas áreas de interesse, na qualidade de investigadora integrada do Centro de Investigação em Educação da Universidade da Madeira (CIE-UMa). As suas áreas de investigação são: Movimentos Pedagógicos e Inovação Pedagógica, Cenários de Aprendizagem, Ensino a Distância, Ensino Emergencial Remoto em tempos de pandemia da COVID-19, Tecnologias de Informação e Comunicação, Etnografia, Contextos da Prática Pedagógica, Processos de Supervisão Pedagógica, Autonomia e Flexibilidade Curricular. É Formadora acreditada e certificada pelo Conselho Científico-Pedagógico de Formação Contínua de Professores, do M.E, com o Registo CCPFC/RFO-34983/14, nas seguintes áreas e domínios: B02 Avaliação; B11 Pedagogia e Didática; C07 Inovação Educacional e C13 Sensibilização à Educação Especial.

Nuno Fraga, Centro de Investigação em Educação da Universidade da Madeira

He holds a Doctorate in Education. Assistant Professor at the University of Madeira (UMa), Faculty of Social Sciences/Department of Education Sciences. Director of the Center for Research in Education of the University of Madeira CIE-UMa and Integrated Researcher at the same Research Centre. Director of the Master of Science in Education in the specialty of Educational Administration.

Fernanda Gouveia, UMa Education Research Center.

PhD in Educational Sciences – Curriculum, Visiting Assistant Professor at the University of Madeira (UMa), Faculty of Social Sciences/Department of Educational Sciences. Integrated Researcher at the UMa Educational Research Center.